lördag 23 oktober 2010

"Praha"

Adolf Matura, 1970
Sklo Union, Rosice glassworks, Pattern No. 1633
"Praha"
"Praha" betyder "Prag" (Prag är Tjeckiens huvudstad för alla er som gått i kommunal skola) och som av en händelse så är det även namnet på en servis formgiven av Adolf Matura i början på 70-talet för Rosice glasbruk.

Den förväxlas ständigt med "Barokki" av Erkkitapio Siiroinen av någon anledning. Dessutom finns det ett gäng andra skålar som liknar "Praha" men det är ingen som verkar veta vem det är som formgivit dem. Servisen består av närmare 30 delar och de verkar inte vara helt vanliga, jag tycker i alla fall att det är svårt att hitta dem. Den kanske inte är det mest originella som producerats i Tjeckoslovakien men jag skulle gärna ha en komplett servis som man kunde använda. Dessutom har jag hört att 70-talet är på gång...

Adolf Matura, 1971
Sklo Union, Rosice glassworks
Punch Goblet "Praha"
Adolf Matura, 1971
Sklo Union, Rosice glassworks
Ice Cream Bowl "Praha"

torsdag 21 oktober 2010

Borske Sklo...

...har tillverkat denna runda vas vars mönster kallas "Caro". Formgivare är okänd men den formgavs i slutet på 50-talet.

Borske Sklo, 50´s
"Optic" range
Pattern: "Caro"

I serien, som ibland kallas "Optic" ingår mer eller mindre runda formblåsta vaser vars dekor har olika namn beroende på utformning, bland annat "Ball" som är små knoppar och "Olive" som påminner om olivslipning. Det finns åtminstone två varianter till men jag vet inte vad de heter.

"Ball", modellen med små knoppar, har tillverkats av flera olika glasbruk. Bland annat av Fåglavik eller Flygsfors, dessutom ser man dem ofta beskrivas som finska (som så mycket annat från Tjeckoslovakien) så de har troligen även tillverkats där med. Så hur skiljer man dem då åt? Det bästa sättet är att kolla botten, oftast så har de Tjeckoslovakiska ett svagt "kors" i botten, detta är spår efter formen som de är blåsta i. Tyvärr så finns det variationer (åtminstone när det gäller "Ball") som gör att detta sätt att identifiera inte är skottsäkert och i så fall får man tills vidare förlita sig på en eventuell etikett.

onsdag 20 oktober 2010

"Wine"

  






Frantisek Peceny(?), 1957
Sklo Union, Hermanova Hut, Pattern No. 20296
"Wine"

 










Detta är en gammal servis som inte verkar helt ovanlig. Jag är väldigt osäker på vem som formgivit den, men jag har sett någonstans att Frantisek Peceny skulle vara formgivare. Jag är väldigt skeptisk till den attributionen, men vem vet. Jag tror att servisen tillverkats väldigt länge eftersom jag har hittat både äldre och nyare etiketter på dem.



Frantisek Peceny(?), 1957
Sklo Union, Hermanova Hut, Pattern No. 19834
"Wine"









Frantisek Peceny(?), 1957
Sklo Union, Hermanova Hut, Pattern No. 20297
"Wine"
 





Frantisek Peceny(?), 1957
Sklo Union, Hermanova Hut, Pattern No. 20295
"Wine"
 

måndag 18 oktober 2010

Min taklampa

Detta är ytterligare ett sånt där objekt som inte riktigt hör hit på nåt sätt, men den kommer från Tjeckoslovakien och den är från tiden efter WW2 så what the hell...Sen så kan jag inte påstå att jag inte gillar den, tvärtom! Så här i höstmörkret ger den ifrån sig ett rosa sken när den är tänd och man blir alldeles fluffig på insidan (ja, ni får citera mig). Jag vet inte exakt vem som tillverkat den, men den här typen av överfångsglas brukar man tillskriva Novy Bor (sen har jag inte riktigt fattat om det var en stad eller ett glasbruk eller både och). Hursom, det ligger vansinnigt mycket jobb bakom dessa. Först ska de blåsas sen slipas sedan målas, dessutom så är varenda liten prisma handslipad. Av elektroniken att döma så är den från 50-60 talet någon gång. En extra krydda är att det följer med en liten slipad kristall med text som lyder "Äkta Böhmiskt Kristall" och den lilla Bohemia-loggan (märket på den gula etiketten i min logo).

Brevpress

Etikettmärkt brevpress från Tjecko-slovakien, och jag har inte en susning om vet som tillverkat den.

Grönt är skönt!

Denna hör kanske egentligen inte hit (eftersom fokus ligger på tiden efter 2:a Världskriget), men jag fick glaset billigt och det är en så charmig gravyr så jag kunde inte stå emot. Det är lite svårt att se om det gröna ligger inuti glaset eller om det bara ligger som en bets, men man ser ju tydligt slöjorna på benet så där ser det ut som att färgen ligger i glaset. Jag tror jag gav en tjuga för glaset på en antikaffär i Uddevalla.

Jag vet egentligen inget om glaset förutom att enligt Bo Knutsson så är det ett Böhmiskt glas från 1910-20.

lördag 16 oktober 2010

Neodymium

Zelezny Brod, possibly Antonin Drobnik.

Neodymium är rätt skoj eftersom glas som färgats med det ändrar färg beroende på ljuskälla. I dagsljus får glaset en rosa eller lila färg, men i ljus från lysrör får det en svag gråblå eller turkosaktig nyans. Neodymium (atomnummer 60, Nd) har använts som färgämne i glas sedan slutet på 20-talet, men används även till lasrar och magneter. Det har fått sitt namn efter det latinska "Neo" som betyder "ny/nytt" och "didymos" som betyder "tvilling". Jag har fått uppfattningen att av glasbruken från Tjeckoslovakien så är det Zelezny Brod som använder det mest, och det verkar vara väldigt vanligt från 1990 och framåt.









Zelezny Brod






Zelezny Brod

onsdag 13 oktober 2010

"Lens"

Rudolf Schrötter, 1955
Sklo Union, Rosice, Pattern No. 914
20/15cm and var. colors
"Lens vase
"
Denna är vanligare än pannkaka, och är dessutom ganska lätt att hitta i alla möjliga färger. 1955 blev Rudolf Schrötter "senior designer" på T-VS (Technicko-výtvarného středisko lisované sklo, betyder ungefär "Tekniskt och konstnärligt centrum för pressat glas") och detta blev en av hans först modeller där. Vasen tillverkades under lång tid vid Rosice glasbruk, och enligt min mening är att det är en rätt så progressiv design för någon runt sjuttio bast...Jo, och den finns i två olika storlekar.

Urban, Vizner eller vem?

Unknown designer, ????
Sklo Union, Rosice glassworks, Pattern no.1037
20cmX9,5cm
I Marcus Newhalls bok "Sklo Union - Art before industry: 20th century Czech pressed glass" så hävdas det att det är Frantisek Vizner som har formgivit denna vas. Vizner förnekar att det är han, så då antogs det att Vladislav Urban formgivit den. Nu har han också förnekat detta så för tillfället hamnar den i kategorin "okänd formgivare"!


lördag 9 oktober 2010

"Hobnail"

Rudolf Jurnikl, 1964
Sklo Union, Rudolfova Hut, Pattern No. 13273/23
"Hobnail"
Ytterligare en rätt så vanlig serie, "Hobnail" av Rudolf Jurnikl. Jag har inte så många delar för att det kan vara svårt att hitta Tjeckoslovakiskt pressglas i bra skick. Det är ju oftast pjäser som verkligen har använts, och jag har en misstanke om att det var vanligt att sjukhus och liknande köpte in Tjeckoslovakiskt glas för att ha vaser att låna ut. Men det är som sagt bara en spekulation, någon som hade en vettig uppfattning om omvärlden på 70- och 80-talet får gärna rätta mig om jag har fel.

Detta är också en serie som är vanlig i olika färger, jag har i alla fall sett blått och grönt om jag inte minns fel. Jo, och den lampfoten som var en ljusstake som jag slog sönder var från denna serie så nu har jag ännu färre delar...Så jag saknar en ljusstake, en större jardinjär och ett askfat.
Rudolf Jurnikl, 1964
Sklo Union, Rudolfova Hut, Pattern No. 13227/13








Rudolf Jurnikl, 1964
Sklo Union, Rudolfova Hut, Pattern No. 13227/18
Rudolf Jurnikl, 1964
Sklo Union, Rudolfova Hut, Pattern No. 13227/18
A "Hobnail" candle stick converted to a lamp base.
This is the third I've found in this style so it must
have been made on an industrial scale.

En Jurnikl

Detta är en av dem jag inte vet mycket om, förutom att det är en rätt tidig design av Rudolf Jurnikl för Hermanova. Han blev erbjuden anställning på Technicko-výtvarného středisko lisované sklo (förkortas T-VS och betyder ungefär "Tekniskt och konstnärligt centrum för pressat glas") av Milos Filip 1958, en organisation han arbetade för fram till 1988.

Vasen finns i 3 storlekar, 15cm, 20cm och 25cm.

Rudolf Jurnikl, 1960
Sklo Union, Hermanova Hut, Pattern No. 20024

Mer Milos...

Milos Filip, 1957
Sklo Union, Rosice glassworks, Pattern No. 2051/3
Dessa ljusstakar hittar jag väldigt ofta, de verkar finnas på varenda loppis i Västra Götaland. De finns i två olika storlekar och flera olika färger.
Milos Filip, 1957
Sklo Union, Rosice, Pattern No. 2051/4,5

Milos Filip

Den här har jag haft rätt länge, men jag visste inte att den var från Tjeckoslovakien. Jag köpte den i och för sig för att jag verkligen trodde att den var det men jag hittade den inte i några produktionskataloger. För ett par veckor sedan fick jag dock av en slump syn på den i Glasrevue, det var ju gött. Annars händer det ibland att vaser jag köpt visar sig vara tyska, till exempel från VLG Lausitzer, och det är så grymt irriterande.



Milos Filip, 1960
Sklo Union, Rosice glassworks, Pattern No. 973

måndag 4 oktober 2010

Vad är det för fel på mig?

Igår hade jag ett sådant riktigt hjärnsläpp. Inte ett sånt som man har när man lugnt konstaterar för sig själv att "det där var ju dumt", utan ett sånt som gör att man blir genuint orolig för sin intellektuella status, samtidigt som det är så dumt så man bara måste berätta...

För en tid sedan besökte jag en loppis någon mil utanför staden där jag bor. Det är ett rätt stort arrangemang som är rätt populärt med massor med folk. Jag gick i alla fall runt där och hittade ingenting, men upptäckte att det låg en loppis/antikaffär alldeles i anslutning till området. Kul tyckte jag och gick in. En av de absolut första sakerna jag såg var en lampfot som jag aldrig sett förut (varken i litteraturen eller på riktigt) som var etikettmärkt med en sådan vanlig "Bohemia Glass"-etikett. Glad i hågen och med fyndpuls gick jag fram till butiksinnehavaren och vi kom överens om att den skulle kosta 50:-. Jag tyckte att det var ett bra pris för en så "ovanlig pjäs", och jag var såklart supernöjd. Väl hemma postade jag stolt en bild på ett Engelskspråkigt glasforum där jag skrev att jag var "100% säker" på att det inte var ett hemmabygge. Efter ett par dagar skulle jag kolla om jag hittade mer information om den i min litteratur, och döm om min förvåning när jag jämförde måtten på min lampfot och ljusstaken i samma serie. Jepp, det var såklart en ljusstake jag hade köpt. Jaja, shit happens.

Igår hade jag väldigt lite att göra och tyckte att det var dags att göra om lampfoten till ljusstake igen. Jag hade en svag misstanke om att det skulle bli svårt att få bort limmet ur hålet där ljuset skulle sitta men det var ju ett senare problem så fram med verktygen bara. Jag använde en sån liten såg som tar på draget (japansåg) för att såga av själva trästommen. Det är en bra såg så det gick rätt så fort. Dessutom var jag väldigt noga med att kolla så att sågbladet inte skulle repa glaset (eller tvärtom). Sen var det fram med borrflugan och en stor träborr för att ta bort lite mer trä, vilket gick hur bra som helst. Slutligen lade jag ljusstaken åt ena hållet så att träet som var kvar stack ut åt ena hållet, på så sätt kunde jag ta en hammare och en skruvmejsel och liksom knacka bort det sista träet. När träet var borta så var det kvar lite lim i hålet, och jag tog en kniv för att liksom gnaga bort det men det tog lite för lång tid. Istället ställde jag ljusstaken på köksbänken, satte ner en skruvmejsel i hålet där ljuset skulle sitta och slog med hammaren. Vad är det för fel på mig?

söndag 3 oktober 2010

Uppdateringar

Jag har lagt till det största askfatet i serien "Abstrakt", så nu är den komplett (WOHOO!), och den större skålen av Pánek.

Glasfigurer från Jablonecke Sklarny

Jablonecke Sklarny
Jablonecke Sklarny
Originally Firma Curt Schlevogt,
but most likely produced by Desná between 1993-2000.
Denna tupp och hare är formgivna av en för mig okänd designer, men de kommer från glasbruket Jablonecke Sklarny. Enligt etiketterna borde de vara från 50/60-talet någon gång, även det faktum att jag inte hittar dem i Desnás nuvarande sortiment talar för det. 

Fågeln är förmodligen tillverkad av Desná, men med de gamla formarna från Firma Curt Schlevogt.

Firma Curt Schlevogt är ett sorgligt kapitel i glashistorien. Firman grundades 1928 och från början låg fokus på att producera pärlor, men snart vändes blicken mot bland annat toalettartiklar, flakonger och konstnärligt gjorda figuriner i kristallglas.



Formgivningen var inspirerad av den framgångsrike Fransmannen Rene Lalique och företaget blev känt för sitt glas som imiterade jade och lapis lazuli. 1934 presenterades en serie under varunamnet "Ingrid" som blev mycket framgångsrik tack vare samarbete med en rad duktiga konstnärer.

Företaget blev tilldelat "Grand Prix" på världsutställningen i Paris 1937, men framgångarna stoppades av 2:a världskriget. Dödsstöten kom 1945 då företaget förstatligades av det styrande kommunistpartiet och i April 1948 deporterades Henry G. Schlevogt eftersom han var Sudettysk. Efter 2:a världskriget togs produktionen (och formarna) över av företaget Jablonecke Sklarny och när företagen privatiserades igen efter kommunistregimens fall i början på 90-talet så fortsatte ett privat företag (Ornela a.s) att producera Schlevogts föremål. Från 2005 ingår Desná i Jablonex Group och för att man ska kunna skilja reproduktionerna från "originalen" så blästras Desnás logotyp i botten numera (från 2000 och framåt).

Min fågel har ingen logotyp i botten och är förmodligen tillverkad mellan 1993 och 2000. De två sista är båda etikettmärkta.

Jablonecke Sklarny
Jablonecke Sklarny

Jablonecke Sklarny

lördag 2 oktober 2010

Raketen

Detta är ett exempel på en modell som definitivt är formgiven före 2:a världskriget men som räknas som "Sklo Union" därför att man fortsatte att producera den efter kriget. Det är ganska lätt att identifiera pjäser som är "pre-war" eftersom deras formspråk skiljer sig markant från de senare. Man kan se att istället för att utnyttja pressglasets möjligheter så försöker man kopiera slipade kristallvaser enligt gamla förebilder, precis som även de Svenska glasbruken gjorde.

Unknown designer, 19??
Sklo Union, Libochovice glassworks, Pattern No. 1517/26


Här vill jag även passa på att säga att de glasbruk som hörde till Sklo Union (dvs Libochovice, Rosice, Hermanova, Nemsova och Rudolfova) ALDRIG använde kristallglas (iaf så vitt jag vet). Så när man springer runt på loppisar och söker Tjeckoslovakiskt pressglas kan man stänga öronen när säljarna börjar prata om "presskristall" hit och dit. De använde silikatglas (soda/pottaska), inget annat. Däremot kan man hitta etiketter som ser ut som den i min logga där det står "Bohemia Crystal" istället för "Bohemia Glass". Den traditionella "Bohemia"-etiketten är alltså inte specifik för ett visst glasbruk, det är en AOC (Appelation d'Origine Controlee)-etikett som visar att objektet kommer från ett Tjeckoslovakiskt glasbruk. Man kan inte ens säga att glasbruket låg i Böhmen eftersom Rosice låg i Moravien. Efter 1993 ändrades texten på etiketten från "Made in Czechoslovakia" till "Made in Czech Republic".